خوانسار شهر من

شهری در حصار کوهساران

خوانسار شهر من

شهری در حصار کوهساران

خوانسار شهر من
آخرین نظرات

شهرداری به عنوان نهاد مدیریتی

کامران میرمحمدی | شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۲، ۰۲:۱۷ ب.ظ

در تمامی کشورها دولت نقش عمده ای در تامین هزینه های توسعه شهری به عهده دارد و شهرداری ها به عنوان نهاد مدیریتی محسوب می گردند. به عبارتی مجری مدیریت واحد شهری هستند و بدین ترتیب هزینه خدماتی را که ارائه می دهند از مردم و هزینه زیرساخت های شهری را از طریق دولت تامین می نمایند. این امر موجب می شود که شهرداری به جای تبدیل شدن به بنگاه اقتصادی به نقش اصلی خود که اداره و نگهداری شهرها است بپردازد. لذا قطع کمک های دولتی به معنای بی نیاز بودن شهرداری ها به کمک های دولتی نیست.

امروزه نه تنها شهرداری ها با بودجه دولتی اداره نمی شوند بلکه از سال 1361 به بعد کمک های دولتی نیز با قانون خودکفایی مالی شهرداری ها رو به کاهش گذاشت و در سال های 1365 تا 1369 بسیار اندک شد تا آنکه از سال 1370 به بعد تقریباً حذف گردید. و در دو سال اخیر در شهرداری خوانسار دریافت کمک های نقدی دولتی کاملا صفر بوده است .

یکی از مهم ترین چالش هایی که در حال حاضر شهرداری ها با آن دست به گریبان اند ،تامین منابع مالی مورد نیاز برای انجام وظایفی که براساس ماده 55 قانون شهرداری ها به عهده شهرداری ها نهاده شده ازجمله:

1- ایجاد خیابان ها ، کوچه ها ، میدان ها ، باغ های عمومی ، مجاری آب و توسعه معابر در حد قوانین موضوعه؛

2- مراقبت در امور بهداشت ساکنین شهر و تشریک مساعی با موسسات وزارت بهداری

3- تهیه و تعیین میدان های عمومی برای خرید و فروش ارزاق و توقف وسایل نقلیه غیره؛

4- تنظیف، نگهداری، تسطیح معابر، انهار عمومی مجاری آب ها و فاضلاب ، تنقیه قنوات مربوط به شهر، تامین آب و روشنایی

5- اتخاذ غسالخانه، گورستان، تهیه وسائل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آنها؛

6- احداث بناها و ساختمان های مورد نیاز از قبیل رختشوی خانه، حمام عمومی، کشتارگاه، میدان ها باغ های عمومی، ورزشگاه مطابق اصول فنی و تدابیر لازم برایساختمان خانه های ارزان قیمت برای اشخاص بی بضاعت ساکن شهر و .....؛

7- ماده 1 قانون نوسازی و عمران شهری شامل :

نوسازی، عمران،اصلاحات اساسی، تامین نیازمندی های شهری،احداث، اصلاح توسعه معابر، ایجاد پارکها، پارکینگ ها، میدان ها، حفظ و نگهداری پارک و باغ های عمومی موجود، تامین سایر تاسیسات مورد نیاز عمومی، نوسازی محلات، مراقبت در رشدمتناسب و موزون شهرها؛

از این رو سعی نموده اند تا با وضع عوارضات محلی ای که موجب نابسامانی اقتصادی شهر نگردند جایگزینی مناسب برای کمک های حذف شده دولت بیابند؛ و لذا به سمت تامین منابع مالی خود از طریق عوارض و جرایم ناشی از تخلفات ساختمانی رفتند. که گاهاً این امر خود عامل برخی معضلات اجتماعی در شهر ها گردید زیرا وابستگی زیاد به اینگونه عوارض می تواند موجب افزایش تخلف و لذا نابسامانی شهرها شود که خود مشکل قابل تاملی می باشد.

البته نباید از نظر دور داشت که این امر موجب گردید تا شهرداری ها به دنبال نوآوری و خلاقیت در تامین منابع مالی خود برآیند که همانطور که گفته شد در ابتدا به سمت و سوی عوارضات و تخلفات ساختمانی پیش رفت اما با توجه به برخی از مشکلات به وجود امده شهرداری ها بر آن داشت تا به فکر راه چاره ای اساسی برآیند و لذا  به سمت درآمدهای پایدار و استفاده از سرمایه گذاری های مردمی در بهسازی و نوسازی شهر بروند. و در نگاهی دیگر به سمت خیرین روی آورند . به طوری که امروزه در بسیاری از کلانشهرها مدیریتی جهت ساماندهی مشارکت ها و سرمایه گذاری های مردمی به وجود آمده است تا از این طریق مردم با همکاری شهرداری در آبادانی شهر خود سهم بیشتری داشته باشند و بدین ترتیب هم خود منتفع گردند و هم به شهرداری در بهسازی شهرها کمک نموده باشند.

با توجه به مطالب فوق لزوم همکاری و مساعدت مردم در اداره شهرها بیشتر از قبل احساس می شود. همانگونه که در یک خانه برای اداره خانواده نیاز به بودجه ای متناسب با هزینه های اعضای خانوار می باشد و با ورود هر فرد جدید به خانواده و رشد و نمو آن نیازها و پیرو آن هزینه ها نیز افزایش می یابد و اگر همکاری و تلاش تک تک اعضای خانواده نباشد و هر کس تنها به فکر برآوردن خواسته های خود باشد اساس خانواده از هم خواهد پاشید، در اداره شهر نیز وضع به همین گونه است. به طوری که اگر دولت کمکی به اداره شهرها نکند و اگر مردم همکاری در پرداخت عوارضات خود ننمایند شهرداری به همان خانواده ای تبدیل خواهد شد که هیچ منبع درآمدی برای اداره هزینه هایش ندارد در این شرایط قضاوت نمایید که چه بر سر این خانواده خواهد آمد؟! همانگونه که در شهر ما هر دوی این مطلب اتفاق افتاده و درصد وصول عوارض به حدود پانزده درصد و کمک نقدی دولتی صفر شده است .

برای اینکه مردم به لزوم همکاری با شهرداری که تنها در راه خدمت به آبادانی و سلامت شهرها و شهروندان تلاش می کند، پی ببرند؛ می بایست اطلاع رسانی دقیق و شفاف به عموم مردم در خصوص انواع هزینه های شهر و چگونگی دخل و خرج آن ارائه نمود تا بتوان بدین وسیله اعتماد از دست رفته شهروندان را بار دیگر بازیافت که متاسفانه این مورد به هیچ وجه انجام نمیشود و گزارش دهی شهرداری که حداقل شش ماه یکبار میبایست انجام شود متاسفانه حداقل با نشر یک گاهنامه نیز انجام نمیگردد .

همکاری و مساعدت مردمی در پرداخت به موقع عوارضات خود در واقع نوعی خدمت به خود است زیرا آنچه که تحت عنوان عوارض یا بهای خدمات به شهرداری ها پرداخت می گردد تنها صرف آبادانی، زیبایی، بهسازی و نوسازی همان شهری خواهد شد که در آن زندگی می کنیم. و بدین ترتیب امکان ایجاد فضاهای مناسب شهری را برای خود و فرزندانمان فراهم می نماییم که در سایه آن می توان با آرامش از زیبایی های زندگی لذت بیشتری برد. 

با این دید اگر هزینه های شهرداری را به عنوان هزینه های واجب برای یک زندگی شهری مرفه بدانیم آنگاه همانگونه که هزینه مصارف روزانه خود را به راحتی پرداخت می نماییم تلاش کنیم تا هزینه زندگی در شهری که می خواهیم بهترین مامن ما باشد را نیز پرداخت نماییم و سعی کنیم تا با پیشنهادات سازنده خود در شکوفایی آن کوشا باشیم. تنها زمانی خواسته همه شهروندان برآورده خواهد شد که تک تک آنها در اداره شهر کوشا باشند. شهر از آن شهروندان است پس نباید مدیران شهری را از نظرات و پیشنهاد سازنده خود محروم نمایند.

کمک های مالی دولت به شهرداری ها در گذشته در تعدیل مشکلات شهرداری ها بسیار مؤثر بوده، و می توانست جهت فعالیت های عمرانی یا خدماتی همچون پروژه های آسفالت معابر، جدول گذاری، ایجاد فضای سبز، ایجاد معابر، درآمد مستمر و دائمی برای آنان هزینه گردد، و یا در پروژه های خاص، زیربنایی و اساسی که به رغم اهمیت آنها شهرداری ها یا خود قادر به اجرای آنها نمی باشند و یا شناخت چندانی از اهمیت اجرای آنها ندارند کمک ارزنده ای باشد.ولی حذف کامل کمک های مالی معضلات بسیاری بوجود آورده که متاسفانه وصول این بودجه ها محقق نشده است .

 سوال این است که آیا این بودجه ها برای شهرداری های کل کشور حذف شده است یا اینکه شهرهایی با متولیان قوی تر و پیگیر تر موفق به کسب حداقل بخشی از آن شده اند .

درست نمیدانم وظیفه پیگیری و وصول آن با چه مسئولی است ولی حداقل میتوانم تصور کنم اگر شهردار ، شورای شهر ، فرماندار ، نماینده شهر ، امام جمعه و .... تلاش بیشتری میکردند حداقل قادر به وصول بخشی از آن بودند.

 

نظرات  (۵)

اجرایی کردن خیلی از قوانین نیاز به زمان داره و مدیریت بالایی میخواد .نه فقط مدیریت،‌مهندسی مدیریت.یعنی اینکه بدونی چه جور مدیریت کنی.این حرفم به این معنی نیست که کسی رو زیر سوال ببرم و فقط نظر خودمو گفتم.
مدیریت همراه با تعهد و تخصص
پاسخ:
چه عرض کنم
وقتی شما با این همه کمالات اینطور میگید حتما همینطوره
مطالب مفید وخوبی را اشاره نمودید
امید است عزیزان با همتی بیشتر در جهت آبادی و اعتلای خوانسار بکوشند


پاسخ:
انشالله
از اینکه توفیق حاصل شد وحضرتعالی را برای اولین بار ملاقات نمودم باعث خرسندی ومسرت می باشد
امیداست همیشه موفق و شاداب باشید
با افتخار لینک شدید دوست گرامی
پاسخ:
ممنونم دوست عزیزم
افتخار بنده بود
بزرگواری فرمودید
سلام راستی این مطلب را خواندید واقعا که......
http://golbargekhansar.blogfa.com/
پاسخ:
چرا اسمتو عوض کردی ؟!!
مگه تا حالا دروغگو بودی حمید جون ؟!

  • خوانسار بلاگ
  • باشگاه وبلاگ نویسان خوانسار به مناسبت فرا رسیدن بیست و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  موج وبلاگی ((من انقلابی ام)) را در ایام الله دهه مبارک فجر برگزار می نماید.
    جوائز برندگان موج وبلاگی من انقلابی ام :
    -    نفر اول مبلغ100/000 تومان
    -    نفر دوم مبلغ 75/000 تومان
    -    نفر سوم مبلغ50/000تومان
    تاریخ شروع موج وبلاگی ((من انقلابی ام)) همزمان با  سالگرد ورود حضرت امام خمینی (ره) در 12 بهمن و پایان موج وبلاگی روز 30 بهمن می باشد.
    علاقمندان به شرکت در موج وبلاگی ((من انقلابی ام)) می توانند آدرس پست یا مطلبی که در صفحه اینترنتی خود درج کرده اند در قسمت نظرات وبلاگ ((من انقلابی ام)) به آدرس اینترنتی
    http://enghelabi92.mihanblog.com/
    قرار دهند تا در وبلاگ ((من انقلابی ام )) به نام آنها درج شود.
    جهت کسب اطلاعات بیشتر از شرایط شرکت در این موج وبلاگی به وبلاگ من انقلابی ام مراجعه فرمائید.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی