خوانسار شهر من

شهری در حصار کوهساران

خوانسار شهر من

شهری در حصار کوهساران

خوانسار شهر من
آخرین نظرات

سد معبر زیبا

کامران میرمحمدی | جمعه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۲۸ ب.ظ

روز جمعه تصمیم گرفتیم برای تفریح با خانواده پیاده روی کنیم ماشین رو جلوی بانک ملی مرکزی پارک کردیم و تا پمپ بنزین اومدیم و برگشتیم .

توی مسیر دو نفر چند متر جلوتر حرکت میکردند که موضوع صحبتشون توجه من رو جلب کرد :

(( ببین .... کل پیاده رو را بدون برخورد اِشغال کرده ولی ما جلوی مغازه دو تا جعبه نوشابه گذاشته بودیم ، اومدند خوردش کردند و .... ))

دقتم را بیشتر کردم ، بنده خدا راست میگفت ، جلوی بعضی مغازه ها تقریبا باید تک نفره رد میشدیم و دو نفره در کنار هم نمیشد رد بشی !

حتی بعضی جاها برای جلوگیری از برخورد سر با لواشک ها مجبور بودیم دولا شیم ( البته اینجا مشکل از قد بلندی من بود ) .

در راه برگشت شمارش کردم مغازه هایی که این کار را کرده بودند ، 22 مغازه بودند که هر کدوم حداقل 5 متر مربع از فضای عمومی رو اشغال کرده بودند ، البته برخی دوستان که تا 15 متر مربع و شاید بیشتر ....

برعکس اون دونفر دوست عزیز که بدگوئی میکردند ، من این فضا را دوست دارم و احساس میکنم به رونق کاسبی و دلپذیر کردن فضای شهری کمک میکنه چون غالبا صنف خشکبار و میوه فروشها و سوپرمارکتها این کار را کرده بودند که زرق و برق و رنگ و بوی محصولاتشون یک حال و هوای خاصی به بازار تعطیل و بی رونق بعدازظهر جمعه میداد ....

در کل من با این سد معبر زیبا موافقم ولی به شرطی که منظم باشه و توش یه حال و هوای خاصی رو بشه پیدا کرد و در ضمن برای همه یکسان باشه ، یعنی تبعیض قائل نشیم ...

از بچگی شمال ایران رو دوست داشتم به چند دلیل ، یکی از دلایلش مغازه هایی بودند که تقریبا از شیر مرغ تا جون آدمیزاد توشون میفروختند و این لوازم بادی و حصیری و ... از جلوی مغازه هاشون آویزون بود وبه ورودی شهر چالوس حال و هوای خاصی داده بود و رسیدن به شمال رو بهت یادآوری میکرد ....

وقتی این مغازه های خونسارو میبینم حس میکنم مسافرهای شهرمون اون حال بهشون دست میده و میشه گفت یکی از جاذبه های شهرمون شده ...

ولی!!!!

سه نکته :

اول اینکه کسی که فضای عمومی رو اِشغال میکنه باید پولشو بده

دوم اینکه تبعیض قائل نشیم

سوم اینکه نظم داشته باشه

پیشنهاد من اینه که هر کسی که دوست داره این کار رو بکنه بیاد شهرداری بگه ، مترا‍ژی که میخاد رو مشخص کنه ( که محل اون و امکان شدن یا نشدنش به تائید کارشناس شهرداری قرار بگیره ) محلش توسط شهرداری خط کشی بشه و با خیال راحت استفاده کنه ازش

مبلغشم بر اساس متراژ‍ درخواستی و قیمت اجاره یک متر مربع مغازه تو راسته اصلی محاسبه بشه و اجاره ماهیانه ازش اخذ بشه ...

خداییش هم هر کس تخلف کرد و پول نداده این کارو کرد ، برخورد جدی باهاش بشه . پشت شیشه مغازه هم یه اتیکت مخصوص شهرداری بخوره که این محل مجاز به استفاده از این متراژ فضای عمومی است ، که مردم هم کمک شهرداری باشند برای جلوگیری از تخلف .

اینجوری هم گلایه ها حذف میشه ، هم درآمدی برای شهرداری اضافه میشه ، هم به رونق کاسبی و زیبایی شهر کمک میشه

 

  • کامران میرمحمدی

خشکبار

خوانسار

خوانسار زیبا

سدمعبر

نظرات  (۲۰)

اما گاهی این زیباییش بدجوری خدشه به عابران وارد میکنه.از پاره شدن چادر های خانوما گرفته تا چهره کریه شهری.
خدا کنه که با دقت نظر بیشتری مسئولین مربوطه اش رسیدگی کنن.
پاسخ:
اون بخش تائید کارشناس شهرداری برا اینه که چادر خانما پاره نشه دیگه
  • امیر صانعی خوانساری
  • از نوع نگاهتون خوشم اومد و انصافا هیچوقت اینجوری به قضیه نگاه نکرده بودم
    ولی اینم بگیم که خیلی معدود(که خدایی نکرده کسی ناراحت نشه) هستند که بعضی وقتها حرفهای نادرستی به بعضی عابرین میزنند به بهونه اینکه بیاند از اجناس بیرون مغازه محافظت کنند.
    ولی باز هم میگم که از نگاه متفاوت شما بسیار خوشم اومد
    پاسخ:
    ممنونم امیر جان
    از این خیابونا .....
    هر وقت رد میشم .......
    دیوونه تر میشم ....
    بی حد و اندازه ....

    پیشنهاد میکنم آهنگ خیابونای محسن یگانه رو حتما گوش بده اونم وقتی توی خیابونای زیبای خونساری
     حالا چه پیاده یا سواره ...
    :))
    اندانی یاده من جی کر...
    پاسخ:
    همیشه به یادتیم دوست عزیزم
    احسنت
    احسنت
    واقعا لذت بردم از این نگرش اصولی و این پیشنهاد خوب. با تمام حرفات موافقم
    پاسخ:
    ممنونم بزرگوار
  • عباس جنابی
  • سلام مهندس
    بنده هم مخالفتی با این طرح ندارم
    برای خشکباری ها و میوه فروشی ها خوبه ولی برای سوپرمارکتی ها چی؟!!!
    پاسخ:
    سلام عباس جان
    اونام چیپس و پفک و .... رنگو وارنگ معمولا میذارند بیرون که خوشگلند
    و فکر میکنم وقتی پولی بشه دیگه اونا براشون صرف نکنه زیاد فضای بیرونو اشغال کنند
    موافقم به شرطی که واقعا فضاش موجود باشه!
    ولی به نظر من بیشتر مسیر پیاده رو بازار باریکه و این سد معبر ها میتونه دردسر ساز باشه.

    فکر کن از سر تا ته خیابون میخوای بری ده بار مجبور شی بری تو خیابون دوباره بیای تو پیاده رو :((

    تازه اگه شانس بیاریبه قول زندانی چادرت گیر نکنه ، یا بساطشونو گر پا نگیری ، فردا خسارت بخوان!!!
    منکه تا حالا چند با خوردم به این مانکنا هی ازشون معذرت خواهیم کردم :))
    پاسخ:
    هیچکس عزیز
    الان هم داره اینکار میشه ولی منظم و قانونمند بشه بهتره که
    سپاس فراوان از حضورتان[لبخند][گل]
    گمان میکنم ساختار بازارهای شمال کمی متفاوت باشه و اگر در خونسار این مورد اجرا بشه ، دیگه مغازه دارها کم کم همه جا رو اشغال میکنند و احتمالا گونه ای هرج و مرج و بی نظمی رو شاهد باشیم
    بقول شما الان هم این مورد اجرا میشه ولی خب الان به صورت محدود داره اجرا میشه و هنگامی که جنبه رسمی به خودش بگیره ، اون موقع است که تازه مغازه دارها تازه یادشون میافته و به رقابت  خواهند پرداخت
    پاسخ:
    سعید جان سلام
    ممنون از نظرتون
    ولی اگه درست مدیریت بشه به زیبایی شهر کمک میکنه فکر میکنم
    ضمنا فضا توسط کارشناس شهرداری کنترل و مدیریت میشه و بابتش پول پرداخت میشه
    کاملا موافقم اینجوری در صورتی ک درست اجرا بشه
    پاسخ:
    سلام
    ممنونم از حضور و نظرتون حمید جان
  • خسرو دهاقین
  • با سلام. بنده ضمن احترام به نظر شما و دوستان باید عرض کنم که بر اساس قانون سد معبر ممنوع و شهرداری موطف به رفع اونه. سد معبر از اسمش معلومه یعنی مسدود کردن محل عبور. این پیشنهاد در صورتی معقوله که فضای کافی برای عبور عابرا باشه و توی پیاده روهای تنگ خونسار جواب نمیده. توی شمال هم که شما می فرمایید معمولاً توی جاده ها این مناظر رو می شه دید که فضای زیادی جلوی مغازه ها وجود داره و راه کسی بسته نمیشه.
    با توجه به تجربه ای که بنده دارم متاسانه بعضی کسبه با این طرح پیشنهادی یک تخلف غیرقانونی رو موجه دیده و ضمن اضافه کردن تدریجی به مساحت مورد نظر به خودشون اجازه میدند که به تدریج کل پیاده رو رو اشغال کنند. یعنی الان که مجانیه اینجور پیاده رو رو گرفتن، وای به حال وقتی پول بدن.
    از نظر حقوق شهروندی هم منطقی نیست که حق عبور مرور شهروندان رو واسه کسب درآمد به یه عده خاصی فروخت. شاید بهترین چاره کار ساماندهی بازار و ایجاد بازارچه های مخصوص این کار باشه
    پاسخ:
    خسرو جان
    سلام
     الان هم وضعیت اصلا مناسب نیست و اگر بخواهیم منتظر بازار و بازارچه جدید بشیم و به وضع موجود رونق ندیم که بدتره بزرگوار .
    در ضمن مگه تو خونسار در شرایط فعلی چقدر تردد عابر هست ؟!
    بعد هم عرض من مسدود کردن معبر نبود و مدیریت کردن اون به همین معناست که هر دو منظور در آن دیده شود .صرف یک بعدی به قضیه نگاه کردن و در قانون فلکسیبل نبودن نیز معضلات جدیدی را بوجود خواهد آورد .
    البته این نظر شخصی من است و از ابراز نظر و دیدگاهتان صمیمانه سپاسگذارم .
    سلام
    واقعاً جلوه زیبایی داره.
    اونم توی خونسار که اکثر اوقات سوت و کوره و هیچ جذابیتی وجود نداره.
    اینطوری حداقل برای مسافرای عبوری یه جاذبه داره و به خرید تشویق می شند.
    در کل شهر پویا تر به نظر می رسه و خودش یه تبلیغه.
    موفق باشید.
    پاسخ:
    شهرام جان سلام
    ممنون از نظرتون و لطفی که به من داشتید
    سلام کاکران جان من با نظر شما مخالف صددر صدم مگه ÷یاده رو ماله شهرداریه که بخاد اجاره بده  نه نها دماله تمومه مردم خونساره بلکه ماله تمومه مردمه ایران زمینه و اینه از بین بردن حقوق شهروندی به نفعه خودشه من اینطوری مثال میزنم که فرض مادری فرزند مریضشو  که حالذبسیار وخیمی داره بغل کرده و با سرعت بهسمت بیمارستان میده حالا اینجایی که شما توی عکس نشون دادی که یه نفر باید وایسه تا نفر مقابل رد بشه چی میشه من یادمه یک سالو نیم پیش کودکی برای دو دقیقه دقیقا دو دقیقه دیر رسیده به بیمارستان مرد  . خلاصه من مخالف شدید این قضیم ÷یاده رو یک مکان عمومیه من یادمه بانک مسکن جا نداشت که دستگاه عابر بانک که همه ازش استفاده میکنندو نصب کنه اومد مجوز پله از شورای قبل بگیره تا کلی وقت موافقت نمیکردند حالا این که سودش میزه تو جیب یه نفر و حق 80 میلون نفرو ما به خاطر یک نفر ضایع میکنیم اینا احتیاج به فضای بیشتر دارند مغازه بزرگتر بخرند یا اجاره کنند این توهین به حقوقه دیگرانه
    پاسخ:
    سلام بزرگوار
    ممنون از نظر زیباتون
    نظرتون برای من محترمه ولی اگر در عکس نگاه کنید اصلا این موضوع الان رعایت نمیشه و برخی دوستان به هیچ وجه به حقوق شهروندی احترام نمیذارند
    ولی شاید من نظرم را درست بیان نکردم که برداشت شما اینچنین بوده ، من نیتم این بود که حقوق شهروندی رعایت بشه و استفاده از فضای عمومی به نفع مردم بشه
    اولا پیاده رو اشغال نشه ثانیا محلهایی که اشغال میشه که نباید سد معبر باشند چون فضای عمومیه بابتش پول پرداخت بشه به شهرداری که این پول مجددا برای مردم خرج بشه .
    نه اینکه هم سدمعبر بشه هم پولی بابتش پرداخت نشه هم طلبکار مردم باشند که چرا اعتراض میکنید
    بیایید یه کم واقع بین باشیم
    اگه درست مدیریت بشه هم به زیبایی شهر کمک میکنه هم به رونق کسب و کار کاسبین هم درآمد شهرداری جهت هزینه در امور شهری بالاتر میره
    با بسته و یک بعدی فکر کردن شهر پیشرفت نمیکنه ( البته جسارت به نظر شما نیست ، منظورم آنهایی هستند که یک بعدی فکر میکنند )
    اگر اینگونه فکر کنیم از خانه نباید بیرون بیاییم چون ممکن است تصادف کنیم و بمیریم
    پاینده باشید

    سلام

    موضوع خوبی را اشاره فرمودید.متاسفانه یا خوشبختانه سد معبر زیاد هست در مسیر عبور مردم مخصوصا خشکباری ها

    به نظر من هر مغازه دار حریم مشخصی داره و میتواند اجناس خودش را جلوی درب مغازه خود قرار بده نه اینکه کل فضارا اشغال کند!!

    تاجایی که من اطلاع دارم و مشاهده کرده ام شهرداری بار ها و بارها تذکر و گاها" این اجناس را جمع آوری کرده اند و کاسب ها هم با پرداخت جریمه ی نقدی اجناس خود را تحویل گرفته اند و روز از نو روزی از نو!!!

    ایده و پیشنهاد جنابعالی بسیار خوب هست اما به شرطی که حقوق شهروندان هم رعایت بشود نه اینکه بخاطر اجاره بیشتر متراژ بالاتری در اختیار این عزیزان قرارداده بشود و ادعای مالکیت بکنند...

    امیدوارم این مسئله هرچه سریع تر رفع بشود.

    پاسخ:
    سلام علیرضا جان
    ممنونم از اظهار نظر زیباتون
    من هم امیدوارم
  • حامد پرویزی
  • سلام
    هم آره  هم نه
    اول اینکه خیلی وقتا این جور اشغال فضا باعث دردسر میشه و حتی گاهی منجر میشه دیگران فکرای بدی از برخورد ناخواسته کسی به کسی دیگه بکنند
    دوم اینکه چون معمولا نظم و ترتیب و یکسانی خاصی ندارند بیشتر شبیه یه جای شلوغ میمونه که اضافه هاشو ریختی بیرون که بعدها جمعش کنند
    مثل خونه تکوونی 
    ولی از یه احاظ هم یه جوریایی نماد شهرمون شده و کمی هم قابل توجهه
    ممنون
    پاسخ:
    سلام حامد جان
    ممنون از نظر زیباتون
  • محمود قربانی پور
  • بزودی در این مورد مطالبی را در وبلاگم خواهم نوشت. ممنون از اینکه یادآوری کردید. در ضمن نظر دوست گرامی خسرو دهاقین را نیز کاملا تایید میکنم.
    پاسخ:
    ممنونم که توجه کردید
  • نگاه و نشان
  • سلام
    در این رابطه چنتا مسئله را عرض میکنم
    1.چون خوناسار دیگه بازاری غیر از همین دوطرف خیابان اصلی رو نداره باید به مغازه دارش حق بدهیم تا برای عرض اندام صنعتش وهم سنتش وهم زنده نگه داشتن تاریخچه بازار این روش قدیمیه را که موجب اذیت عابران میشود بدیده منت بپذیریم تازه اگه یه کمی بهتر نگاه کنیم همین دولا شدن خیلی فضای قشنگیه رو ایجاد میکنه سنت یعنی همین و فکر نمیکنم کسی از سنت زیبا فراری باشه .
    2.و از طرفی چون این شلوغی فصلیست باید ما مردم خوانسار تحملشو داشته باشیم تا توریست از این فضا کاملا زیبا لذت بره واین در طول سال ممکنه 2 ویا 3 بار اتفاق بیفته باید تدابیری برای این کار اندیشید والا دیگر ایام سال ما خوانساریا از گرسنگی پسینا میخوابیم تا فرداصاحب پس این مدتو باید تحملش کرد
    3.خواهش میکنم بحث سد معبر که تعریف خاص خودشو داره با خلط مبحث تو مسائل فرهنگیمون وساختار شهرمون قاطی نکنیم که اینجوری لطمه به فرهنگ اصیل شهر وارد میشه ،سد معبر ناشی از سنت با سد معبر ناشی از تکنولوزی با هم فرق میکنه این موضوعی که شورای شهر باید به اون واقف باشه لواشک اویزان در معابر با چیدمان سطل زباله هر دو میتونه سد معبر باشن ویا وانتی که برای فروش لوازم ومیوه در بدترین نقطه ترافیکی سد معبر میکنه اینها باید از هم تفکیک شوند شاید هیچ موقع نباید با سد معبر سنتی خوانسار مبارزه کرد بلکه باید دفاع نیز نمود .
    4.لطفا مانند شهر تهران اکیپی بدین منظور در سطح شهر رها نشود که بعدها موجب ترافیک پرونده درگیری در دادگاهها فرایند ان شود بلکه با دت.ر العمل وارسال ان به نمایدندیگهای موجود اطلاع رسانی نمود واخذ رسید واگاهی را از تمتمی کسبه دریافت کرد .
    5.بتدریج انچه بنظرم برسد خواهم گفت خیلی خوب به مسئل شهری میپردازید .ممنون
    پاسخ:
    سلام 
    ترجیح میدهم مطلبی اضافه نکنم
    ممنون
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

    **** چرا مطلب من را نزاشتی ****** **

    پاسخ:
    مطلبی از طرف شما برای من ارسال نشده دوست عزیز و محترم
  • مهدی معصمی
  • آقای میر محمدی سه نکته را باید چهار تاش کنی :
    چهارما   وقتی پولش رو بدی باعث میشه روزایی که قراره سد معبر بیادو جمع کنه ببره تو قبلش خبردار میشی اصلا اون روز مغازتو باز نمیکنی که بیاند سراغت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    پاسخ:
    چه عرض کنم
    ای کاش که هر لحظه بهاری باشی

    هر روز پر از امیدواری باشی

    هر ۳۶۵ روز امسال

    سرگرم شمردن هزاری باشی!
    پاسخ:
    ممنونم عزیز دلم 
    همچنین شما
    با احترام به نظر شما وهمه دوستان باید بگم من با نظر شما مخالفمم چهره شهر اینطوری خیلی زشته از در و دیوار تابلو خوراکی و لباس و...... آویزانه. بیشتر باید بهش توجه بشه
    پاسخ:
    ممنون از اظهار نظرتون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی