خوانسار شهر من

شهری در حصار کوهساران

خوانسار شهر من

شهری در حصار کوهساران

خوانسار شهر من
آخرین نظرات

شهروند پرسشگر و مسئول پاسخگو

کامران میرمحمدی | شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۰۷ ق.ظ

یکی از اصول دموکراسی میگوید که تمام نهادها و دستگاه ها و سازمان هایی که قدرت دارند و از بودجه های عمومی ارتزاق می کنند باید نسبت به قدرتشان به مردم پاسخگو باشند

- حکومت اسلامی در ایران، جمهوری است،

این شکل از حکومت، نشان دهنده نوعی از حکومت انتخابی است که مردم در آن حق تعیین سرنوشت دارند. قانون اساسی جمهوری اسلامی به صراحت این حق را به رسمیت شناخت .

در مجموع می توان گفت ما در ساختار قدرت سیاسی جمهوری اسلامی، نهادی که ریشه در انتخاب و گزینش مردم نداشته باشد، نداریم و همه مدیران عالی و نهادها یا به شکل مستقیم یا به شکل غیر مستقیم انتخابی است و به مردم بر می‌گردد و ما در جمهوری اسلامی ایران مقامی که پاسخگو نباشد، نداریم. برای این‌که هیچ ابهامی باقی نماند، جایگاه قانونی رهبری به عنوان بالاترین مقام در ساختار قدرت سیاسی جمهوری اسلامی را از این نقطه‌نظر ملاحظه کنید؛ قانون اساسی جمهوری اسلامی، برای ولی فقیه وظایف و مسئولیت‌های سنگین و متعددی قائل شده است.[ اصل یکصدو دهم، قانون اساسی] این مسئولیت‌ها به طور طبیعی او را در مقام پاسخگویی نیز قرار می‌دهد. این وجه ممیزه مهمّی میان مقام سلطنت موروثی و ولایت فقیه از نظر قانون اساسی است. براساس قانون اساسی مشروطه، هیچ مسئولیتی متوجه شاه نبود، او باید تنها سلطنت می‌کرد و نه حکومت و بر این اساس انتقاد و سؤال از شاه نیز موضوعیت پیدا نمی‌کرد و با اتکاء به قانون اساسی از هرگونه پاسخگویی مبرا بود، ولی قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی مسئولیت‌هایی را متوجه رهبری و ولی فقیه ساخته و به همین دلیل او را موظف به پاسخگویی نیز کرده است....

- امام علی(ع)در راستای ایفای نقش نظارت و کنترل بر کار مسؤولین از مردم تقاضا می کرد که از دور و نزدیک بر کار مسؤولان نظارت داشته باشند و از انتقادات و پیشنهادات خود، ایشان را بهره مند سازند و نتیجه امر را به حضرت گزارش دهند.
آن حضرت این حق را بر مردم قبل از همه نسبت به خود محفوظ می داشت تا نظارت و اشراف ایشان را بر کار خود داشته باشد و از ضعف و غفلت احتمالی باز ماند.چنانکه در یک خطاب عامّ به مردم فرمود:
((ای مردم برای من بر شما حقّی است و هم برای شما بر من،امّا حق شما بر من آن است که به خیرخواهیتان بپردازم و فی و حق شما را از بیت المال بپردازم و زمینه فراگیری علم را بر شما فراهم سازم...و اما حق من بر شما آن است که بر تبعیت وتعهدّات خود نسبت به من پایبند باشید و از نصیحت کردن به من در غیبت و حضور دریغ ننمایید و....))

 

مقدمه بالا برای این بود که بگویم وظیفه من بعنوان یک شهروند نظارت بر مسئولین و انتقاد در زمان مورد لزوم و وظیفه مسئولین پاسخگوئی است .

مدت 2 سال است بوسیله یک وبلاگ در فضای مجازی به آدرسی که در ذیل مطلب خواهم آورد انتقادات و سوالات خود را به گوش مسئولین میرسانم ولی با توجه به این که مطمئنم به گوش مسئولین میرسد (که به کرات به من ثابت شده) ولی چند وقتی است که پاسخگو نبودن و بی توجهی را سیاست خود ساخته اند ، که این موضوع به دور از شان مسئولین در جمهوری اسلامی و مسئولین پیرو خط مشی حضرت علی (ع) است .

من بعنوان عضو علی البدل شورا با حدود 1830 رای مردم و یا مدیر وبلاگ (( خوانسار شهر من )) با روزانه حداقل یکصد بازدید و یا عضو گروه 200 نفره با نام انجمن دانش آموختگان خوانسار و .... سخن نمیگویم ، من بعنوان یک شهروند عادی سخن میگویم و انتظار پاسخ دارم .

 
مواردی که در وبلاگم مطرح شده و پاسخی نداشته و بهتر بگویم بی توجهی شده به شرح ذیل است :

- مطلبی با عنوان (( سد معبر زیبا )) که موضوع بی توجهی شهرداری و شورای شهر را نسبت به سد معابر عمومی دنبال میکند در تاریخ 16/12/1392 و سه بار پیگیری آن با مطالبی دیگر در همین مضمون در تاریخهای دیگر که آخرین بار در مطلبی با عنوان ((شهرداری خوانسار و سد معبر )) در تاریخ 12/12/1393 و حدود یکسال از تاریخ مطلب اول گذشته است.


- مطلبی با عنوان (( نظافت شهری )) که موضوع بی توجهی شهرداری و شورای شهر را نسبت به نظافت عمومی شهر دنبال میکند در تاریخ 20/08/1393 و مشاهده همان معضل به اشکال دیگر تا کنون .

- مطلبی با عنوان (( تخلف ناخواسته یا سیاست کاری در جهتی مشخص )) که موضوع بی توجهی فرماندار و نماینده شهرستان در مجلس و شهردار و شورای شهر را نسبت به انتصاب همراه با تخلف مسئول دفتر نظام مهندسی شهرستان خوانسار و بی توجهی به آراء مهندسین به این انتصاب  دنبال میکند در تاریخ 25/08/1393 و ادامه دار بودن این مسئولیت تا کنون .

- مطلبی با عنوان (( فاصله شعار تا عمل )) که موضوع بی توجهی شورای شهر را نسبت به درخواست مردم در پروسه انتخاب شهردار و عدم شفافیت و توضیح چگونگی و معیارهای انتخاب دنبال میکند در تاریخ 30/08/1393 و ادامه دار بودن این بی توجهی تا کنون .

- مطلبی با عنوان (( موقوفه برای دبیرستان یا مدرسه علمیه )) که موضوع بی توجهی آموزش و پرورش شهرستان را نسبت به پاسخگوئی در مقابل تعدادی از دانش آموختگان شهر در مورد چگونگی واگذاری دبیرستان شریعتی دنبال میکند در تاریخ 13/11/1393 وبه شخصه انتظارم از این مسئولین بیش از این بود .

- مطلبی با عنوان (( بخشدار غیربومی و ارشاد بدون رئیس )) که موضوع بی توجهی فرمانداری و شورای شهر را نسبت به انتصاب بخشدار غیر بومی بدون مقایسه با افراد بومی همتراز و شفاف نبودن فرآیند انتخاب و معضل بزرگ نداشتن رئیس ارشاد بیش از یکسال دنبال میکند در تاریخ 04/12/1393 .

و مطالب دیگری از این دست .....

 

این بار بنا را بر این میگذارم که سخن من بعنوان یک شهروند عادی به گوششان نرسیده که پاسخ ندادند بنابراین صدای نحیف وبلاگم را بلندتر میکنم و به نشریات و وبلاگها و خبرگزاری های دیگر محلی رونوشت میدهم که انشالله به گوششان برسد و پاسخ لازم را بدهند و امیدوارم که به گوششان برسد و جواب لازم داده شود که مجبور به بلندتر گفتن آن نباشم ....

 

دوستدار و کوچک تمامی مسئولین پاسخگو و مردمی

سید کامران میرمحمدی

شانزدهم اسفندماه یکهزار و سیصد و نود و سه

 

رونوشت :

- سایت تحلیلی خبری خوانسار نیوز جهت درج در سایت

- سایت خبری تحلیلی چشمه سار جهت درج در سایت

- نشریه محلی پارچین جهت درج در نشریه

- نشریه محلی میر جهت درج در نشریه

- وبلاگهای مرتبط با مسایل و مشکلات خوانسار جهت درج لینک مطلب در وبلاگ

- مدیریت محترم سایت تالار گفتمان خوانساری ها جهت درج مطلب

- انجمن دانش آموختگان خوانسار

 

آدرس اینترنتی وبلاگ : kamran-mir.blog.ir

 

نظرات  (۵)

به نظر من این مراجع باید پاسخگو باشند. من نمیفهمم این همه روابط عمومی و... به چه درد می‌خوره؟ چرا بعضی مردم رو نامحرم می‌دونند؟ 
شخصا نسبت به پاسخگو بودن مسئولین بیش از تخصصشون حساسم و برای دوره آینده شورا قطعا اینو مد نظر قرار می‌دم.

دوست داشتم این مطلب رو تو پیوندهای روزانه وبلاگم قرار بدم اما نمی‌دونم بلاگفا و بیان چه مشکلی با هم دارند که بلاگفا اجازه این کار رو نمیده.
  • سیدشهاب میرشفیعی
  • کامران جان
    وظیفه ما وبلاگ نویس ها گفتن حقایق و نقد مسائل مرتبط با جامعه است و چه مسئولان بشنوند و چه نشنوند ما باید بگوئیم و بگوئیم و بگوئیم
    مسئولان اگر به نصایح خیر خواهانه ما وبلاگ نویس ها توجه نکنند بدون شک تیشه به ریشه خودشان می زنند...
    بگو اگر چه به جائی نمی رسد فریاد
    کلام حق دم شمشیر می شود گاهی
    قاعدتا در شهری که در ان مردم فقط به فکر زندگی و کارهای روزانه خود باشند و در مورد مسائل شهرشان که حق انهاست انتقاد نکنند ان شهر هیچ گاه پیشرفت نخواهد کرد .
    پس از مسئولین محترم خواهشمندم بجای موضع گیری علیه این صحبت ها ضمن پاسخگویی در این موارد ، خوشحال باشند که شهرشان مردم تیز بینی دارد که کارهای انها و عملکردشان را زیر ذره بین قرار میدهند و هیچ گاه این کارها به منزله سرکوب شخص یا ارگان خاصی نبوده و نیست. بلکه بخاطر کمک و همیاری به مسئولین جهت داشتن شهری اباد است
    بدون شک گفتگو -انتقاد و البته پاسخگویی نشانه های رشد و زنده بودن است برای یک شهر...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی