خوانسار شهر من

شهری در حصار کوهساران

خوانسار شهر من

شهری در حصار کوهساران

خوانسار شهر من
آخرین نظرات

شهرداری خوانسار و سد معبر

کامران میرمحمدی | سه شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۰۳:۱۰ ب.ظ

امروز دقیقا یکسال از مطرح کردن مطلبی با عنوان (( سد معبر زیبا )) در وبلاگم میگذرد که در زمان طرح آن مورد توجه شهرداری و شورای شهر قرار گرفت و جلساتی پیرامون حل آن گرفته شد ولی با گذشت یکسال هنوز هیچ اقدام موثری در مورد آن نشده است که حداقل برای من جای تعجب بسیار دارد .
لازم به توضیح میدانم : 
طبق ماده 101 قانون شهرداری‌ها، معابر و شوارع عمومی که در اثر تفکیک  اراضی احداث می‌شود، متعلق به شهرداری است .

اراضی کوچه‌های عمومی، میدان‌ها، پیاده‌روها، خیابان‌ها و مسیر رودخانه‌ها، نهرها و مجاری فاضلاب شهرها و محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است، ملک عمومی محسوب می‌شود و در مالکیت شهرداری است.
اصل 40 قانون اساسی، میگوید : هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال خویش را وسیله ضرر رساندن به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.
شهرداری طبق ماده 101 و تبصره 6 ماده قانون شهرداری‌ها موظف است از معابر به عنوان ملک عمومی حفاظت کرده و آن را برای استفاده عموم آماده نگه داشته و از تجاوز به میدان‌ها، پارک‌ها ، پیاده رو ها و باغ‌های عمومی که حق طبیعی هر شهروندی است جلوگیری کند.
سد معبر، در منظر عمومی موجب آلودگی بصری و برهم خوردن آرامش شهر و شهروندان و مخدوش شدن مبلمان شهری می‌شود.
اصناف مختلف و افراد و گروه‌ها اگر با قراردادن اجناس و کالاهای خود در معابر عمومی و محل‌های تعریف شده به‌عنوان مایملک عموم مردم، مسیرهای تردد را مسدود کنند، هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانونی، متصرف و متجاوز به حقوق شهروندی محسوب می‌شوند و با این قبیل افراد مطابق قانون باید برخورد شود.
تبصره یک بند 2 ماده 55 قانون شهرداری‌ها اصلاحیه 1345، میگوید: شهرداری‌ها مکلف هستند که راسا نسبت به آزادسازی معابر اقدام کنند و در تکمیل این تبصره، ماده 47 آیین‌نامه شهرداری‌ها مصوب 1346، حفاظت از اموال عمومی و مهیا کردن این اموال برای استفاده عموم مردم و جلوگیری از تجاوز به آن یا تصرف در آن را برعهده شهرداری‌ها گذاشته است.
جریمه نقدی سد معبر از 90 هزار تومان تا یک میلیون و 300 هزار تومان در برخی شهرها اعلام شده و شهروندان محترم باید بدانند آنچه که از مصادیق سد معابر عمومی محسوب می‌شود، خلاف بوده و باید از انجام آن خودداری کرد.
براساس قانون نمی‌توان از این حریم‌ها به عنوان محل عرضه و فروش کالا یا ارائه خدمات استفاده کرد، بنابراین تبدیل آن به محل عرضه و فروش یا عرضه خدمات خلاف پروانه بوده و مشمول موارد قانونی است.
در حالیکه طراحی پیاده رو در شهرها از نظر بسیاری از صاحب نظران شهرسازی به عنوان نمادی پرنقش در پویایی زندگی اجتماعی و تعمیق بخشی به تعاملات اجتماعی نقش دارد اما متاسفانه در شهر ما ، این نقش هر روز کمرنگ تر می شود به نحوی که در زمان های پر تردد شهروندان بسختی می توان معبری برای رفت آمدها یافت.
آیا شهرداری در خصوص جمع کردن آن تاکنون اقدامی کرده است یا متخلفان با مصالحه و دوستی به کارشان ادامه خواهند داد ؟
با ابراز تاسف گاهی شاهدیم که برخی مواقع همین محدود بودن معابر رفت آمد ها در بازار باعث رفتارهای ناهنجار و غیر اخلاقی شده است.
شاید مشکلات اقتصادی و نبود فروش و گاهی هم برخی زیاده خواهی ها توجیهی برای فعالیت متخلفین در شهر باشد اما همه این عوامل نمی تواند دلیلی در تضییع حقوق اولیه مردم و برخورداری از نقش پیاده روها در تعاملات اجتماعی دانست.

ولی عدم برخورد شهرداری با این معضل را به هیچ وجه درک نمیکنم و هیچگونه پاسخی تاکنون برای آن پیدا نکردم .... 

نظرات  (۷)

سلام سلام دوباره اومدم ولی تو یه بارم نیومدی وب خیلی خوبی دارین هم وبتون هم قالبتون خییییلی قشنگه
پاسخ:
سلام
خوش آمدین
چشم خدمت میرسیم
سلام
اگرچه صحبت شما در مورد، ضرورت رسیدگی شهرداری به مساله سدمعبر مغازه دارها کاملا بجاست اما بحث سدمعبر ارتباط چندانی با مساله «تعاملات اجتماعی» نداره. حتی به نظر من در صورت ساماندهی اجناس مغازه داران در بیرون فضای مغازه ها، این مساله میتونه به سرزندگی محیط کمک کنه.
همچنین باید توجه داشت که نمیتوان به همه فعالیت های مختلف تجاری به یک شکل نگاه کرد. قطعا سد معبر یک مکانیکی یا مصالح ساختمانی فروشی با سد معبری که یک نانوایی ایجاد میکنه کاملا متفاوته. به طوری که حتی خیلی کاربری های اصطلاحا «خرده فروشی» مشوق سرزندگی و بروز تعاملات اجتماعی در خیابان ها هستند.

پیشنهاد:
- ساماندهی اجناس مغازه ها به نحوی که از فضای پِرت پیاده رو بجای فضای مفید آن استفاده کنند (محدوده ردیف درختها و روی جوی آب).
- پیشنهاد طرح هایی به مغازه داران جهت ایجاد پیشخوان در داخل محدوده مغازه.
پاسخ:
دکتر جان با سلام
لطفا مطلب سد معبر زیبا که سال گذشته نوشتم ملاحظه بفرمایید چون نظر من همراستا با نظر شماست .
البته ظاهرا به لحاظ قانونی فروش مکان عمومی هم غیرقانونی است ولی ساماندهی به سدمعبر ها لازم و ضروری است
البته شما بهتر از من میدانید که ساماندهی پیاده روها و مبلمان شهری بر تعاملات اجتماعی تاثیرگذار است
مطلب پارسالتون خیلی خوب بود. پیشنهاداتون خوب و عملی بود.
کاش آقای قربانی پور گزارشی از جلسات و تصمیمات این موضوع ارائه کنند.
پاسخ:
احتمالا 4 تا جلسه داشتند 6 تا نشست 3 تا دور هم نشستن و نتایج مهمی گرفته شده که انشالله انجام خواهد شد .
ببخشید آقای قربانی پور ولی با شخصیت شورای شهر شما بودم نه شخصیت حقیقی دوست داشتنی و مهربون شما
  • خوانسار نامه
  • کامران جان سلام
    کلأ سد معبر تو خونسار تبدیل به یک حق عرفی برای اغلب کسبه شده و جالبتر اینکه کسبه گرامی تو اعمال این حق با هم مسابقه گذاشتند.
    البته این وضعیت تو نگاه اول برای توریست ها جالبه ولی در کل این کار یک نوع تجاوز به حقوق شهروندان است و ناشایست.
    پاسخ:
    سلام سید شهاب عزیز
    یواش یواش تا وسط های خیابون نفوذ کردند
    هر کس با استفاده از معابر عمومی میتونه جلب گردشگر و توریست کنه . قرار نیست از حق دیگران استفاده کنیم تا سود بیشتری عایدمون بشه . این دقیقا تجاوز به حقوق دیگرانه و عدم برخورد شهرداری با آنها و اعمال نکردن قانون جای تعجب و سوال است
  • بینا ولی پور
  • سلام کا مران جان سد معبر باعث میشه که سیمای شهر زشت بشه وشهر حالت بی نظمی بگیره ووقتی بهشون تذکر میدیم میگه  بگو ...   چون شهردارچیا رو میبیندخیالشونم راحته
  • فراخوان روز درختکاری
  • بار دیگر چنارهای برافراشته با ترنم باران و  باد بهاری از خواب زمستانی بیدار می‌شوند و آغاز فصلی نو را بشارت می‌دهند و ما به پاسداشت درختان سر به فلک کشیده ای که زینت بخش باغشهر خوانسار هستند در روز درختکاری شکرانه ای به درگاه خالق زیبایی ها خواهیم داشت و به منظور صیانت و ارج نهادن به آنها نهالی را به زمین هدیه می‌کنیم . حضور سبز دوستداران طبیعت را در روز جمعه  15 اسفتد ساعت 10 صبح در  پارک بوستان واقع در خیابان بسیج گرامی میداریم .
    از جناب حسنعلی حیدری تشکر فراوان داریم که مشکل سد معبر را از بین برد و همه مردم  دعاگویش هستند

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی